miercuri, 27 iunie 2012

SCA Secuieni - 50 de ani de la infiintare

       Mulţumesc în primul rând doamnei director Trotuş pentru invitaţia de a participa la manifestarea dedicată împlinirii a 50 de ani de la infiinţarea acestei unităţi şi în al doilea rând că m-a invitat să rostesc câteva cuvinte. Bănuiesc că sunt printre invitaţi pentru că am fost cercetător aici 28 de ani, din care 5 ani şi director.
Am fost încadrat la Staţiunea Experimentală Agricolă Secuieni (aşa se chema  atunci) în luna octombrie 1967, ca tânăr absolvent de la Iaşi, la laboratorul agrotehnica cultuturii cartofului. Deci unitatea avea 5 ani de la înfiinţare, această clădire era recent dată în funcţiune, nu erau copacii din jur şi terasele erau goale.
Era un colectiv de cercetători bine format, condus de prof dr. doc. Ioan Lungu, cu multe cadre cu experienţă în cercetare, dar şi mai tinere. M-am integrat şi am lucrat ca într-o familie, participând la evenimentele acestei unităţi.
Primul eveniment a fost pe 16-17 iunie 1968, când s-a sărbătorit 150 de ani de la naşterea lui Ion Ionescu de la Brad. Am ajutat şi eu atunci, mai ales la tipărirea cărţii cu referetale susţinute, stând vreo două luni la tipografia Bacău (culegere la linotip cu plumb, corectare şi paginare). De atunci mi-a rămas această pasiune pentru Ion Ionescu, căci şi acum mai scriu articole ce le public la muzeul de istorie din Roman (în ultimul articol arăt că actuala casă din Roman a fost construită de tata marelui agronim şi este în lista monumentelor istorice, dar IIB s-a născut în altă cladire ce a fost dărâmată).
Al doilea eveniment a fost sesiunea de la casa de cultură din Roman, pentru aniversarea a 10 ani de la înfiinţarea unităţii. Au fost multe personalităţi ale cercetării agricole româneşti (în frunte cu prof. Nicolae Giosan, cel care a hotărât amplasarea acestei clădiri aici), dar şi inginerii din judeţele Neamţ şi Bacău.

Datorită numeroaselor experineţe efectuate cu cartof (amintesc cea mai mare experinţă cu rotaţii şi îngrăşăminte, de peste 3 ha, lângă staţia meteo a unităţii) am scris peste 130 de articole. Pe baza rezultatelor experinţelor cu îngrăşăminte la cartof am elaborat teza de doctorat sub îndrumarea dr.doc. Matei Berindei, ce am susţinut-o în anul 1981.
Pentru judeţul Neamţ în domeniul cartofului am avut mai multe realizări, amintesc că:
-  am elaborat documentaţia pentru înfiinţarea zonei închise de producere a cartofilor pentru sămânţă, ce a fost în jurul I.A.S. Girov, de circa 700 ha.
-   am acţionat pentru decarantinarea de râia neagră a cartofului în localităţile din zona Tg. Neamţ
-    am elaborat tehnologii de cultivare a cartofului pentru diferite scopuri şi am făcut multe loturi demonstrative la CAP-uri şi IAS-uri

Am fost secretar ştiinţific al sectorului de cercetare în două perioade, iar de la 2 iunie 1990 directorul acestei unităţi, fiind ales de cei 29 de salariaţi cu studii superioare din unitate.

Ỉmpreună cu directorul tehnic Trotuş şi economistul şef Tânăru am avut multe realizări importante în decurs de 5 ani – până când ASAS ne-a destituit pe toţi cei trei de la conducerea unitaţii. Menţionez că au fost ani agricoli foarte favorabili climatic şi rezultatele economice erau maxime.

Dintre realizări noastre amintesc:
- dotarea cu tractoare şi maşini agricole noi
- achiziţionarea combinei de recoltat porumb ştiuleţi pentru sămânţă din Franţa şi a instalaţiei de prelucrare a laptelui
- la fiecare fermă construirea de magazii pentru seminţe, copertine şi cantine
- cumpărarea brutăriei din centrul comunei Secuieni şi aducerea gazului metan (de asemenea gaze şi la cantina de la centru unităţii)
- trecerea la centrala telefonică automată, dând posibilitate ca fiecare cercetător să aibă telefon în birou
- infiinţarea centrului de calcul, prin angajarea domnul Roman Mihai, ce ne calcula rezultatele experimentale, salariile şi gestiunea unităţii

Dacă din anul 1972 nu s-au mai organizat sesiuni de aniversare a înfiinţării unităţii, am putut realiza cu sprijinul colegilor de atunci sesiunea din 10 dec. 1991, pentru 30 de ani de la înfiinţare, când a apărut şi un volum omagial. A fost prima dată când am menţionat despre istoricul terenurile ce le deţinea unitatea (peste 4000 de ha), ca peste 2 ani să vină retrocedările de pământuri.

De la toate aceste evenimente amintite am tras secvenţe pe calculator de pe benzi de magnetofon sau casete video mari (aşa cum era pe acea vreme) şi vă înmânez doamnă director acest CD pentru dvs şi arhiva unităţii.

Ỉn perioada când am fost directorul acestei unităţi am făcut peste 70 de angajări de ingineri (fie la cercetare sau la ferme), de tehnicieni şi muncitori. Majoritatea dintre ei s-au dovedit cadre foarte bune, unii ieşind la pensie sau fiind şi astăzi salariaţi. Pe atunci staţiunea avea peste 400 de angajaţi (pentru care am negociat cu sindicatul primul contract colectiv de muncă şi grila de salarizare), iar ca suprafaţă unitatea era după institutul de la Fundulea.
Cunosc că cercetarea agricolă din ţară e în declin ca număr de cercetători şi suprafaţă, căci după revoluţie nu s-a dat o lege clară pentru acest domeniu.

Mulţumesc încă odată pentru că am fost invitat astăzi aici şi urez colectivului de la această unitatea semicentenară succese deosebite în muncă, recolte bogate şi să ne mai întâlnim sănătoşi în viitor.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu